Wij zijn er voor jou!

Expresbericht

1. Een juiste zithouding:
· Zit kaarsrecht (rug rechten), en zeker niet onderuit gezakt aan de computer.
· Zorg dat de werkhoogte gelijk is aan de ellebooghoogte in zit. Om de schouder- en nekspieren zoveel mogelijk te ontspannen worden de onderarmen (in horizontale houding) best ondersteund door het werkblad en/of de armsteunen van de (bureau)stoel.

2. Plaats scherm, toetsenbord en muis recht voor je:
· Plaats het beeldscherm recht voor je, op ongeveer een armlengte van je verwijderd. Plaats de bovenrand van het scherm op ooghoogte en kantel het scherm (onderaan) lichtjes naar je toe. Je moet het scherm kunnen lezen met een licht neerwaartse blik, zonder je hoofd omhoog of omlaag te kantelen.
· Ga recht voor het scherm zitten en plaats het toetsenbord vrij dicht voor je. Zorg ervoor dat je onderarmen goed ondersteund zijn. Het belangrijkste is dat de ellebogen zo verticaal mogelijk onder de schouders staan bij het typen.
· Plaats de muis zó dat deze bediend kan worden zonder dat je de arm moet strekken. Dit betekent dat de muis naast je klavier ligt.

Afbeelding

Tips bij het gebruik van een laptop
Zit je geregeld meer dan twee uur per dag aan je laptop?
Voorkom een ongunstige belastende lichaamshouding door je laptop goed op te stellen:
· plaats de laptop op een laptophouder.
· maak gebruik van een apart toetsenbord en een aparte muis.
Let op: deze tip kan maar doeltreffend zijn als je zithouding ook correct is.

Afbeelding

Tips bij gebruik van een tablet
· Als je lange tijd (of zelfs uitsluitend) op een tablet werkt en daarbij geen aandacht besteedt aan een correcte houding, loop je meer risico op klachten aan de nek, rug en polsen. Bovendien moet je, net zoals bij het werken met andere beeldschermen, ook rekening houden met de belasting van je ogen.
· Vermijd overbelasting van nek en rug door de tablet recht voor je te plaatsen. Zet de tablet in een degelijke houder, die bij voorkeur in hoogte instelbaar is.
· Vermijd overbelasting van de polsen door gebruik te maken van een degelijke houder zodat je de tablet voor je kunt neerzetten. Werk je langer dan 1 uur aan een stuk op de tablet? Zorg dan voor een tablethouder met extern toetsenbord en/of een externe muis, dat werkt nog steeds gemakkelijker dan een touchscreen.
· Verder gelden ook alle andere ergonomische aspecten gekoppeld aan beeldschermwerk. Vermijd bijvoorbeeld overbelasting van de ogen door je ogen regelmatig een rustpauze te gunnen. Kijk af en toe weg van het scherm, dat ontspant je oogspieren. Zorg er ook voor dat de helderheid van je beeldscherm is aangepast aan de omgeving en wijzig eventueel de lettergrootte zodat je alles vlot kunt lezen zonder dat je de tablet te dicht bij je ogen moet houden.

Afbeelding

(Bron: IDEWE VZW)

februari 2016

Copyright © Seniorama vzw