Wij zijn er voor jou!

We zien ze meer en meer. Soms horen we ze, soms niet: de e-bikes, de elektrische fietsen. Ze geven ons meer bewegingsvrijheid en vergroten onze actieradius. Fijne positieve dingen. We moeten ons echter wel vergewissen waarmee we eigenlijk op weg zijn, want er zijn soorten e-bikes.

Fiets met elektrische hulpmotor
Zeker de meest gebruikte fiets: je moet zelf trappen wil je motor ondersteuning geven. Trap je niet, dan heb je geen ondersteuning. De max snelheid is 25 km/u. Daardoor is er geen verplichting van verzekering, rijbewijs, nummerplaat of dragen van een helm. Dit laatste is nochtans zeer aan te raden en een familiale verzekering is ook geen overbodige luxe (denk aan schade die je anderen kunt berokkenen). De verkeersregels voor gewone fietsen zijn van toepassing.

De gemotoriseerde fiets
De snelheid is ook tot 25 km/u beperkt maar je hebt ook ondersteuning zonder te trappen (dus een soort brommertje). Je moet minstens 16jaar zijn en een verzekering is nodig als hij kan voortbewegen zonder te trappen. Ook een Certificaat van Overeenstemming (COC) moet bij de verkoop afgeleverd worden. Denk eraan als je tweedehands koopt. De andere hierboven vermelde zaken zijn ook niet verplicht, maar ook hier is helmdracht aan te raden natuurlijk.

De speed pedelec
Snelheid is max 45 km/u waarmee je aan alle verplichtingen van een bromfiets moet voldoen. Helmdracht, verzekering, rijbewijs AM of B, 16jaar, inschrijving bij DIV en dus heb je een nummerplaat. Dit alles als de fiets ook autonoom (dus zonder trappen) kan rijden. Alle fietsen hebben uiteraard een batterij aan boord: een duur en een  eigenlijk fragiel onderdeel van de fiets, waardoor een correct onderhoud ervan nodig is. Een e-bike vraagt dus echt wel meer zorg dan een gewone fiets. Onderhoud behelst meer dan stevig poetsen.

Hoe de batterij onderhouden?
Nieuwe batterij
De eerste 3 keren rijd je best de batterij volledig leeg en vul je ze volledig op. Hierna kan je bijladen zoals nodig. Bij dagelijks gebruik is het aan te raden de batterij  toch af en toe volledig leeg te rijden en volledig op te laden.

Batterij in gebruik
Bij geregeld gebruik, zie hierboven.
Bij niet geregeld gebruik en bij langere tijd ongebruikt, is ‘onderhoud’ voor de levensduur en prestatie van de batterij zeer belangrijk.
Bij niet gebruik gedurende 3 weken of langer, moet je de batterij volledig opgeladen best op kamertemperatuur bijhouden.
Dus tijdens de wintermaanden is het zeker belangrijk de batterij niet in een koude garage achter te laten. Laad de batterij volledig op en bewaar ze op kamertemperatuur. Tijdens een langere periode laad je de batterij best maandelijks wat bij (30 min bv.). Op deze manier ga je van de batterij lange tijd geniet hebben en dat is belangrijk, want een nieuw exemplaar is duur. Vergeet echter niet dat een prima onderhouden batterij toch jaarlijks 10% van zijn vermogen verliest. Een autobatterij heb je ook niet levenslang. Een slecht onderhouden batterij laat het vlug afweten.

Besluit
Je e-bike goed onderhouden betekent in de eerste plaats goed zorg dragen voor de batterij (en dus voor je portemonnee).
Veel rijplezier en ……… voorzichtig hé.

G.T.

november 2017

Copyright © Seniorama vzw