Wij zijn er voor jou!

Vrijwilliger (5).jpg

Seniorama bestaat dankzij een uitgebreid netwerk van vrijwilligers die worden ondersteund door beroepskrachten.
Ze verzamelen informatie en verwerken die in brochures en folders. Ze onthalen hulpzoekenden, geven advies of verwijzen door.
Ze zijn de dienstverleners: doen boodschappen, geven buurthulp, houden alleenstaanden gezelschap en passen ’s nachts zieken op.
Ze organiseren en verzorgen cursussen en andere activiteiten.
Door actief deel te nemen aan één van de vele werkgroepen dragen ze de organisatie.
Wil je erbij zijn, wil je een maatschappelijke of sociale bijdrage leveren? We hebben jullie nodig. De groep mensen die we bereiken groeit elke dag, ze rekenen op ons, en dus ook op jullie.
Als je graag met ons meewerkt, zorgen we voor vorming en opleiding. Je kunt je capaciteiten en talenten laten opbloeien in een vriendelijke en geëngageerde omgeving.
Neem nu contact op. Bel naar Bianca Pisera op 016 22 20 14. Of beter nog, kom eens langs bij ons:
Seniorama
Vanden Tymplestraat 35
3000 Leuven
Je bent welkom van maandag tot vrijdag tussen 9 tot 17 u.
Of e-mail naar bianca@seniorama.be om contact op te nemen zo je nog meer informatie wenst.

Even voorstellen: De Senioramavrijwilligers.

De ongeveer 200 vrijwilligers die binnen onze organisatie actief zijn hebben een uitgebreid gamma aan taken en activiteiten. 

Visie vrijwilligersbeleid
Seniorama steunt op een uitgebreid netwerk van vrijwilligers. Vrijwilligers zijn altijd de sterkte geweest van Seniorama en hebben steeds hun stempel gedrukt op de werking. Vrijwilligers kunnen zich engageren binnen alle structuren van de organisatie en doen dit in een cultuur van overleg en gedeelde verantwoordelijkheid. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de raad van bestuur en het team van beroepskrachten. De vrijwilligers bepalen in samenspraak met de beroepskrachten hun engagement.
Organisatie
De vrijwilligers vormen werkgroepen, elk met een specifieke opdracht. Iedere werkgroep overlegt over de planning van haar opdracht en de organisatie van haar taken. Hierdoor bepalen vrijwilligers zelf de voorwaarden en omstandigheden van hun werking.
Bestuursorganen
De algemene vergadering, de raad van bestuur en het dagelijks bestuur zijn drie werkgroepen die verantwoordelijkheid opnemen voor de beleidslijnen en de financiële uitwerking binnen de organisatie.
Lokaal dienstencentrum
De centrumraad  brengt advies uit over de diensten en de activiteiten van Seniorama en organiseert de zomeractiviteiten.
De buurthulp verleent hulp bij kleine taken en activiteiten bij hulpvragers thuis.
De boodschappendienst: een groep vrijwilligers doet boodschappen voor zorgbehoevende personen, een andere groep coördineert vraag en aanbod van de boodschappen.
De babbellijn houdt telefonisch contact met eenzame en zorgbehoevende personen en heeft een luisterend oor voor personen die hun hart willen luchten.  
Het middagrestaurant maakt maaltijden warm en bedient de personen die ’s middags komen eten.
Restorama: vrijwilligers maken één keer per maand samen een maaltijd klaar voor een groep tussen 40 en 60 personen.
Wegwijs verzamelt gegevens over diensten in de thuiszorg, over premies en tegemoetkomingen waarop mensen een beroep kunnen doen en geeft mensen advies.
Informatie over woonzorgcentra en assistentiewoningen: een brochure over woonzorgcentra en een brochure over assistentiewoningen wordt regelmatig bijgewerkt en is te koop bij het onthaal van Seniorama.
Het onthaal informeert over de dienstverlening en de activiteiten van Seniorama en over thuiszorgdiensten, tegemoetkomingen en activiteiten van andere organisaties. De vrijwilligers verwijzen ook naar andere diensten.
Hulp bij gsm en smartphone: eens per week is er individuele begeleiding bij gsm- en smartphone- en iPhonegebruik.
Hulp bij digitaal fototoestel: wekelijks kan men individuele hulp krijgen over zijn digitaal fototoestel.
Hulp bij laptopgebruik: tweemaal per maand kan men met zijn eigen laptop individuele hulp krijgen bij problemen.
Oppas-en  gezelschapsdienst
Vrijwilligers zijn zorgend aanwezig bij eenzame en zorgbehoevende personen zowel overdag als ’s nachts.
De permanentie zorgt voor de coördinatie van vraag en aanbod bij de oppas- en gezelschapsdienst.
De administratie zorgt voor planning, facturatie, verzending en briefwisseling van de dienst.
Ondersteunende activiteiten
Administratieve activiteiten: deze vrijwilligers verzorgen klassement, archivering, fotokopies en verzendingen. Datagegevens worden verwerkt in een bestand en verslagen gemaakt.
Financies: opstellen van facturen, boeken en betalen van facturen, verwerken van financiële gegevens, opstellen van een budget.
Computerbeheer: netwerkbeheer, databeheer en beveiliging van de computers.
Cafetaria: bediening van de gebruikers in de cafetaria, soep maken, koffie zetten, afwassen, opruimen cafetaria en keuken.
De Klepel: de nieuwsbrief voor vrijwilligers wordt getypt, gelay-out, verstuurd per mail en verschijnt ook op de website waar de vrijwilligers een eigen login hebben.
Seniorama Nieuws: opstellen van teksten, intikken en lay-out, samenstellen en redactie, klaarmaken voor verzending, rondbrengen van het tijdschrift. Het tijdschrift wordt ook op de website gepubliceerd.
Website: onderhoud en actueel houden van de website.
Vrijwilligersbeleid: organisatie van vorming en opleiding voor vrijwilligers, opvang van nieuwe vrijwilligers, verjaardagskaarten versturen.
Socio-culturele activiteiten
Taalcursussen: contacteren van leerkrachten, inleiden van lessen, evaluatie van de cursussen en verwerken van de gegevens, bijhouden van klaslijsten.
Lezingen: vier groepen rond cultuur, levensbeschouwingen, open venster en welzijn kiezen onderwerpen, contacteren sprekers, leiden de spreker in, zetten de zaal klaar.
Sport en beweging: organisatie en administratie van sportlessen, uitstippelen en begeleiden van wandelingen en fietstochten.
Uitstappen: zoeken van interessante bestemmingen voor daguitstappen en weekeindekriebels, praktische organisatie van de uitstap, begeleiden van de deelnemers.
Themacursussen: zoeken van interessante onderwerpen, contacteren van de begeleiders van de cursus, administratieve en praktische organisatie.
Computer- en tablet-/smartphone-cursussen: inhoud van de cursussen vastleggen, cursus opstellen na bespreking met collega’s, cursus geven, inschrijvingen verzorgen, inleiden cursussen, tevredenheidstesten organiseren en verwerken. 
Creatieve ateliers: zoeken van interessante creatieve activiteiten en de begeleiders, praktische organisatie.
Film: zoeken van geschikte films, inleiding, vertoning en nabespreking. Eenmaal per maand.
Buurt- en zomeractiviteiten: regelmatig organiseren van activiteiten voor de buurtbewoners en tijdens de maanden juni tot september de wekelijkse zomeractiviteiten.

Copyright © Seniorama vzw