Wij zijn er voor jou!

Expresbericht

Blikvanger

Tip 1: Blijf in beweging
Lichaamsbeweging blijft de beste remedie om valpartijen te voorkomen. Je verstevigt je spieren en verbetert je evenwicht en uithoudingsvermogen. Intensief sporten hoeft niet. Dagelijks een halfuur matig intensief bewegen bezorgt je al een belangrijke gezondheidswinst en vermindert je risico op vallen. Wandelen, fietsen, tuinieren of zwemmen zijn ideaal. Deze lichaamsbeweging integreren in je dagelijkse activiteiten garandeert dat je het langer volhoudt.

Tip 2: zorg voor een veilig huis
Spullen op de vloer, donkere ruimtes, een onpraktische keuken: een onveilig huis brengt risico’s met zich mee. Vermijd tapijten en matjes, laat niets rondslingeren en zorg voor een droge vloer en voldoende verlichting. Onderhoud ook het tuinpad, de oprit en de toegang tot je huis. Wat kun je nog doen? Plaats keukenmateriaal binnen handbereik en berg gevaarlijke voorwerpen op. Zorg voor een trap met antislip en een stevige leuning, een bed waar je vlot in en uit geraakt en handgrepen of een stoeltje in je bad of douche.

Tip 3: Draag zorg voor je voeten
Stevig in je schoenen staan is belangrijk. Daarom is het cruciaal je voeten goed te (laten) verzorgen en goede schoenen of pantoffels te dragen. Draag daarom een schoeisel dat goed past en de hele voet omsluit. Vermijd schoenen die te groot of te klein zijn, of die open zijn aan de achterzijde (slippers, pantoffels). Naast goede schoenen is het ook erg belangrijk dat je je voeten goed verzorgt. Behandel wondjes en drukplekken meteen en bespreek voetproblemen zoals eeltknobbels, teenafwijkingen, ingegroeide nagels … altijd meteen met je arts.

Tip 4: Hou je gezondheid in de gaten
Geneesmiddelen kunnen je slaperig, suf of draaierig maken, je evenwicht verstoren, je reacties verminderen en je spieren verslappen. Overleg geregeld met je arts over je medicatie. Vermijd daarnaast kalmeer- en slaapmiddelen. Ook wie goed ziet, loopt minder risico om te vallen. Laat naar je ogen kijken als je zicht achteruit gaat en laat tijdig je bril aanpassen. Ten slotte: eet evenwichtig, zo draag je zorg voor je botten en spieren. Vermijd alcohol.

Tip 5: Maak het jezelf makkelijker
Een ergotherapeut kan je helpen met aanpassingen aan je woning. Handgrepen in bad, een traplift, een bed dat je in de hoogte kan regelen … kleine ingrepen kunnen je omgeving veiliger en het leven makkelijker maken. Andere gouden tips: zorg voor een telefoon binnen handbereik en gebruik een persoonlijk alarmsysteem. Zo heb je altijd hulp in  de buurt.

Veel meer staat er in de folder uitgegeven door de CM. Je kan die downloaden op volgende url: https://www.cm.be

oktober 2018

Copyright © Seniorama vzw